Sveikata A-Ž

Vitaminas E: ar jis tikrai veikia?

Vitaminas E
Kokios vitamino E formos yra naudingos ir veiksmingos.

Kas yra tokoferilo acetatas?

Alfa-tokoferilacetatas (ATA) yra specifinė vitamino E forma, dažnai randama odai skirtų produktų sudėtyje bei maisto papilduose. Medžiaga dar žinoma kaip tokoferilo acetatas, tokoferolio acetatas arba vitamino E acetatas.

Vitaminas E yra žinomas dėl savo antioksidacinių savybių. O antioksidantai – ne paslaptis – padeda organizmą apsaugoti nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Pastarieji paprastai organizme vykstančių metabolinių procesų metu. Bet ne tik tada – laisvieji radikalai gali atsirasti ir dėl ultravioletinių spindulių, cigarečių dūmų, oro užterštumo ar kitų veiksnių iš aplinkos.

Gamtoje vitaminas E yra tokoferolių arba tokotrienolių pavidalu. Abu turi keturias formas, žinomas kaip alfa, beta, gama ir delta. Alfa-tokoferilas (AT) yra aktyviausia vitamino E forma žmonėms.

ATA forma yra stabilesnė nei AT, todėl kur kas geriau reaguoja į aplinkos poveikį, pavyzdžiui, šviesą, orą, šilumą. Tai yra priežastys, kodėl būtent ATA idealiai tinka naudoti papilduose ir maisto produktuose – šios formos galiojimo laikas yra ilgesnis.

Kur galima rasti vitamino E?

Kosmetikoje ir papilduose

ATA rasite daugelyje įvairių odos priežiūrai skirtų produktų. Antioksidacinės vitamino E savybės gali padėti išvengti odos pažeidimų, sukeliamų UV spindulių sąlygotų laisvųjų radikalų. Dar vitaminas E gali turėti priešuždegiminį poveikį, kas odos priežiūros kontekste taip pat labai vertinga.

Dėl didesnio stabilumo ir ilgesnio galiojimo laiko ATA naudojamas vitamino E maisto papilduose. Juos suvartojus žarnyne ši forma virsta AT. Vitaminas E yra ir daugelio kompleksinių vitaminų sudedamoji dalis, todėl prieš pradėdami vartoti papildus įvertinkite, koks ir kokių vitaminų kiekis juose yra ir kiek bendrai kokio vitamino suvartosite.

Maisto produktuose

Be papildų ir kosmetikos priemonių, vitamino E galite rasti tokiuose maisto produktuose:

  • žaliose lapinėse daržovėse, pavyzdžiui, brokoliuose, špinatuose;
  • aliejuje, pavyzdžiui, saulėgrąžų, kviečių gemalų, kukurūzų;
  • saulėgrąžų sėklose;
  • riešutuose, pavyzdžiui, migdoluose, žemės riešutuose;
  • pilno grūdo produktuose;
  • vaisiuose, pavyzdžiui, kiviuose, manguose.

Vitaminas E dedamas į tokius maisto produktus kaip vaisių sultys, įvairios užtepėlės, javų dribsniai ir pan. Produktų etiketėse galite patikrinti, buvo ar nebuvo pridėta vitamino E. Jei norite padidinti vitamino E suvartojimą, pirmiausia daugiau valgykite šio vitamino turinčių maisto produktų.

Vitaminas E
Vitaminas E kaip maisto papildas yra saugus vartoti iki 1000 mg per dieną.

Potenciali nauda

AT naudojimas ant odos, ypač jei produktų sudėtyje yra ir vitamino C, padeda išvengti kenksmingo UV spindulių poveikio odai. Peržiūrint tyrimus nustatyta, jog naudojant vitaminą E su vitaminu C odai mažėja nudegimų saulėje, odos pigmentacijos dėl UV spindulių poveikio atvejų. Tačiau AT, veikiamas išorės veiksnių, yra mažiau stabilus nei ATA, todėl sunkiau produktus išlaikyti.

Nors ATA forma, kaip paaiškėjo, mažiau jautri šviesai bei šilumai, palyginti su AT, visgi odoje ji nevirsta aktyvia AT forma. Štai kodėl ATA sudėtyje turinčių kosmetikos gaminių naudojimas ant odos gali nebūti itin efektyvus.

Tai patvirtina vienas 2011 metais medicinos žurnale paskelbtas tyrimas. Naudodami kelias odos priežiūros priemones mokslininkai ištyrė ATA virsmą aktyvia AT forma žiurkių odoje. Jie nustatė, jog nors viršutiniame odos sluoksnyje po produkto naudojimo buvo ATA, tačiau aktyvios AT formos nebuvo.

Nors yra daug tyrimų apie galimą AT naudą, bet tyrimai, nagrinėjantys ATA naudingumą, yra riboti. Negana to, turimų tyrimų rezultatai nevienodi. Norint teigiamo poveikio ATA paprastai reikia vartoti drauge su kitais vitaminais bei mineralais.

2013 metais atliktas su amžiumi susijusių akių ligų tyrimas, kuriame dalyvavo per 4 000 dalyvių, sergančių su amžiumi susijusios geltonosios dėmės degeneracija, parodė, kad kombinacijos su didelėmis antioksidantų C, E bei beta karotino dozėmis, drauge su cinku, gali padėti užkirsti kelią su amžiumi susijusios geltonosios dėmės degeneracijos progresui.

O štai, pavyzdžiui, kitoje tyrimų apžvalgoje nustatyta, kad ATA vartojimas kartu su kitais antioksidantų papildais  neturėjo įtakos nei kataraktos vystymuisi, nei jos prevencijai.

Kalbant apie bendrą vitamino E papildų naudą, tai tyrimų rezultatai nevienodai vertino tokius aspektus kaip naudą koronarinei širdies ligai, vėžiui, Alzheimerio ir panašioms ligoms.

Galima rizika

Rekomenduojama vitamino E paros dozė yra 15 mg. Vartodami tokiais kiekiais daugelis žmonių šalutinio poveikio nepatiria. Tačiau per didelis vitamino E kiekis gali sukelti problemų. Viršutinė toleruojama vitamino E dozė suaugusiems yra 1 000 mg. Didesnės kaip 1 000 mg dozės siejamos su tokiais šalutiniai poveikiais kaip galvos svaigimas, galvos skausmas, nuovargis, silpnumas, pilvo skausmas, neryškus matymas, pykinimas, viduriavimas.

Jei daugiau kaip metus vartosite dideles vitamino E papildų dozes, gali padidėti kraujavimo rizika.

Jei vartojate antikoaguliantų, prieš pradėdami vartoti vitamino E papildus pasitarkite su gydytoju.

Vargu, ar galite gauti per daug vitamino E iš maisto produktų, tačiau taip gali atsitikti, jei drauge vartosite ir šio vitamino turinčius maisto papildus.

Viename Amerikos medicinos asociacijos leidinyje 2011 metais buvo paskelbtas tyrimas, parodęs, jog per dideles vitamino E papildų dozes vartojantiems vyrams buvo didesnė rizika susirgti prostatos vėžiu.

Jei kalbėtume apie ATA turinčių odos priežiūros produktų galimą šalutinį poveikį, tai kartais gali atsirasti alerginė reakcija, odos bėrimas, paraudimas.

Rizikų prevencijai svarbu pasirinkti patikimą papildų gamintoją, siūlantį aukštą kokybę ir saugumą!

Pabaigai…

Kaip jau išsiaiškinome, ATA yra visiems gerai žinomo vitamino E forma, itin dažnai patenkanti į kosmetikos gaminių bei maisto papildų sudėtį dėl stabilumo ir ilgesnio galiojimo laiko. Geriant ATA organizme ji virsta aktyvia AT forma, o štai naudojant gaminius su ATA išoriškai, t. y. ant odos, šios formos veiksmingumas bus ribotas, dėl to, kad viršutiniuose odos sluoksniuose ATA neefektyviai skaidoma į AT.

Norintys gauti daugiau vitamino E į savo racioną turėtų įtraukti žalias lapines daržoves, riešutus, aliejų. O prieš pradėdami vartoti vitamino E papildus pasitarkite su savo gydytoju.

Komentuoti

Komentuoti