Sveikata A-Ž

Metilkobalaminas prieš Cianokobalaminą: kokie skirtumai?

B12 vitaminas
Kuri B12 vitamino forma yra geresnė Metilkobalaminas ar Cianokobalaminas

Daugelis tikrai yra girdėję apie B12 vitaminą. Pastarasis taip pat yra žinomas kaip kobalaminas. Jis labai reikšmingas vandenyje tirpus  vitaminas, susijęs su raudonųjų kraujo kūnelių gamyba, smegenų veikla bei DNR sinteze (Šaltinis).

Šio – vieno iš pagrindinių – vitaminų stoka gali sąlygoti rimtus simptomus, pavyzdžiui, nuovargį,  nervų sistemos pažeidimus, virškinamojo trakto bei neurologines problemas, pavyzdžiui, atminties praradimą, depresiją (Šaltinis).

Tad nenuostabu, jog itin daug žmonių vartoja vitamino B12 papildus, norėdami patenkinti šio vitamino poreikį ir užkirsti kelią jo trūkumui organizme.

Šiame straipsnyje aptarsime pagrindinius skirtumus tarp metilkobalamino ir cianokobalamino – dviejų labiausiai paplitusių B12 vitamino formų, randamų papilduose.

Sintetinis ir natūralus

Vitamino B12 papildai paprastai gaunami iš dviejų šaltinių: metilkobalamino arba cianokobalamino. Jie abu yra kone identiški – juose yra kobalto jonas, supamas korino žiedo. Tačiau kiekvienas turi skirtingą molekulę, pritvirtintą prie kobalto jono. Metilkobalamins turi metilo grupę, o cianokobalamino – cianido molekulę.

Cianokobalaminas yra sintetinė B12 vitamino forma, kurios gamtoje nėra (Šaltinis). Jis dažniau (bet ne visada) naudojamas papilduose ir traktuojamas kaip stabilesnis bei ekonomiškesnis (pigesnis), palyginti su kitomis B12 vitamino formomis.

Kai cianokobalaminas patenka į Jūsų kūną, jis virsta metilkobalaminu arba adenozilkobalaminu – abi yra aktyvios vitamino B12 formos (Šaltinis).

Skirtingai nei cianokobalaminas, metilkobalaminas yra natūraliai pasitaikanti B12 vitamino forma, kurios galima gauti ne tik vartojant maisto papildus, bet ir su maistu, pavyzdžiui, valgant žuvies, kiaušinių, mėsos, vartojant pieno.

Gali būti absorbuojami ir išlaikomi skirtingai

Metilkobalaminas
Metilkobalaminas yra natūrali B12 vitamino forma, kurią galima vartoti maisto papildų pavidalu.

Kitas svarbus skirtumas tarp metilkobalamino ir cianokobalamino yra jų absorbcija bei išlaikymas organizme.

Kai kurie tyrimai rodo, jog žmogaus kūnas gali absorbuoti cianokobalaminą šiek tiek geriau nei metilkobalaminą (Šaltinis). Tačiau šiems teiginiams prieštarauja kitas tyrimas, kurio metu buvo lyginamos šios abi B12 vitamino formos. Nustatyta, jog cianokobalamino kone tris kartus daugiau išsiskiria su šlapimu, kas reiškia, jog metilkobalaminas organizme gali būti išlaikytas ilgesnį laiką (Šaltinis). Taip pat yra tyrimų, rodančių, jog biologinio prieinamumo skirtumai tarp dviejų vitamino B12 formų gali būti visai nereikšmingi ir absorbciją gali sąlygoti tokie veiksniai kaip amžius ar genetika (šaltinis, šaltinis).

Deja, naujausi tyrimai, lyginantys šias dvi formas, yra gana riboti. Reikalingi papildomi tyrimai, norint tiksliai nustatyti metilkobalamino absorbciją ir išlaikymą organizme bei palyginti su tais pačiais cianokobalamino rodikliais, vertinant sveikus suaugusius.

Metilkobalaminas ir cianokobalaminas gali būti paversti kitomis vitamino B12 formomis

Cianokobalaminas
B12 vitaminas vartojamas cianokobalamino forma yra greičiau pašalinamas iš organizmo per šlapimą.

Nurijus cianokobalamino ir jam patekus į organizmą jis gali būti paverstas aktyviomis vitamino B12 formomis – metilkobalaminu ir adenozilkobalaminu. Panašiai kaip ir metilkobalaminas, adenozilkobalaminas yra būtinas daugeliui sveikatos aspektų, pavyzdžiui, jis dalyvauja riebalų ir aminorūgščių apykaitoje, taip pat mielino, aplink nervines ląsteles sukuriančio apsauginį dangalą, susidarymo procese (Šaltinis).

Abiejų vitamino B12 formų stoka gali padidinti neurologinių problemų bei nepageidaujamo šalutinio poveikio riziką (Šaltinis).

Ir cianokobalamins, ir metilkobalaminas yra redukuojami iki kobalamino molekulės, organizmo ląstelėse virstančios aktyviomis šio vitamino formomis (Šaltinis).

Kai kurių tyrėjų rekomendacijos yra vitamino B12 stoką kompensuoti cianokobalaminu arba metilkobalamino ir adenozilkobalamino deriniu, atsižvelgiant į ryškias šių dviejų formų savybes (Šaltinis).

Abu formos naudingos sveikatai

Nors egzistuoja aiškūs metilkobalamino ir cianokobalamino skirtumai, visgi abi šios formos turi teigiamą poveikį sveikatai ir gali efektyviai užkirsti kelią vitamino B12 trūkumui organizme (Šaltinis).

Vieno tyrimo metu geriamuoju metilkobalaminu buvo gydomi septyni vitamino B12 stoką turintys žmonės. Paaiškėjo, jog vitamino B12 kiekis organizme normalizavosi per du mėnesius (Šaltinis).

Panašūs rezultatai buvo gauti ir kito tyrimo metu. Pastarasis parodė, jog 3 mėnesius vartojant cianokobalamino kapsules vitamino B12 lygis padidėjo dešimčiai žmonių, sergančių megaloblastine anemija – būkle, kurią sukelia sutrikusi B12 vitamino absorbcija (Šaltinis).

Taigi, abi vitamino formos gali būti naudingos sveikatai.

Viena kelių tyrimų apžvalga parodė, kad tiek metilkobalaminas, tiek B grupės vitaminų kompleksas kuriame yra cianokobalamino, veiksmingai sumažino diabetinės neuropatijos, diabeto komplikacijų, sukeliančių nervų pažeidimus, požymius (Šatinis).

Be to, keli su gyvūnais atlikti tyrimai atskleidė, kad kiekviena forma gali turėti neuroprotekcinį poveikį ir gali būti naudinga gydant nervų sistemą veikiančias ligas (Šaltinis, šaltinis).

Pabaigai…

Jei manote, kad ir Jūsų organizme trūksta B12 vitamino, pasitarkite su savo gydytoju. Tik specialistas gali tiksliai identifikuoti tokį poreikį (jei jis yra) ir paskirti geriausią gydymą. Visgi jei Jūsų tikslas yra tik užpildyti mitybos spragas, gali pagelbėti vitamino B12 maisto papildai.

Paaiškėjo, jog cianokobalaminas yra sintetinė vitamino B12 forma, kurią nesunkiai galima paversti natūraliomis – metilkobalaminu arba adenozilkobalaminu. Skirtumas tik toks, jog geriau įsisavinamas cianokobalaminas, o ilgiau organizme išlaikomas metilkobalaminas. Tačiau tiek viena, tiek kita forma gali efektyviai padėti užkirsti kelią vitamino B12 trūkumui. Lieka jums pasirinkti ar vartoti sintetinį B12 vitaminą cianokobalaminą ar visgi rinktis natūralų metilkobalaminą.

Labai reikšminga ir tai, jog nepriklausomai nuo to, kurią formą pasirinksite, ją būtinai derinkite su sveika, subalansuota mityba.

Komentuoti

Komentuoti