Sveikata A-Ž

Vitamino E perdozavimas: viskas, ką reikia žinoti apie E vitaminą

E vitaminas
Vitaminas E gali būti kenksmingas vartojant per didelėmis dozėmis.

Vitaminas E yra būtinas – tą žino daugelis. Mūsų organizme jis vaidina itin reikšmingą vaidmenį. Tačiau, kaip ir daugelio kitų vitaminų, jo perdozavimas gali sukelti komplikacijų. Tai vadinama vitamino E perdozavimu arba vitamino E toksiškumu.

Straipsnyje apžvelgsime vitamino E toksiškumą, įskaitant jo simptomus ir šalutinį poveikį, taip pat kaip perdozavimą gydyti ir jo išvengti.

Koks yra vitamino E toksiškumas?

Toksiškumas atsiranda tada, kai organizme susikaupia per didelis vitamino E kiekis ir tai sukelia sveikatos komplikacijų.

Vitaminas E yra tirpus riebaluose. Jis veikia kaip antioksidantas. Šis vitaminas gali sumažinti širdies ligų, tam tikrų vėžio rūšių, regėjimo problemų ir smegenų veiklos sutrikimų riziką. Viena pagrindinių šio vitamino funkcijų yra išlaikyti kraujagysles išsiplėtusias ir išvengti krešulių susidarymo (šaltinis).

Daug šio vitamino turi tokie maisto produktai:

  • aliejai: sojų pupelių, saulėgrąžų, dygminų, kviečių gemalų, kukurūzų;
  • riešutai ir sėklos: saulėgrąžų sėklos, migdolai, lazdyno riešutai, žemės riešutų sviestas, žemės riešutai;
  • vaisiais: kiviai, mangai, pomidorai;
  • daržovės: špinatai, brokoliai.

Atsižvelgiant į tai, kad riebaluose tirpūs vitaminai kaupiasi riebaluose, jie gali kauptis ir Jūsų kūno riebaluose, ypač jei vartojate daug jų turinčio maisto ar maisto papildų (šaltinis).

Viršutinė vitamino E riba, t. y. kiekis, kurį dauguma žmonių kasdien gali suvartoti su maistu ir papildais išvengiant komplikacijų, yra 1 000 mg (šaltinis).

Kam reikalingi vitamino E papildai?

Daugelis žmonių vitamino E papildus vartoja tikėdamiesi pagerinti imuninę sistemą, sumažinti vėžio riziką ar sustiprinti plaukus, nagus, turėti gražią odą ar net sustabdyti senėjimo procesus (šaltinis, šaltinis). Tačiau vitamino E papildai yra  reikalingi kuomet šio vitamino organizme trūksta (šaltinis).

Vitamino E trūkumo rizika gali padidėti žmonėms, besilaikantiems mažai riebalų turinčios dietos arba turintiems sutrikimų, darančių įtaką gebėjimui virškinti ir įsisavinti riebalus, pavyzdžiui, Krono liga, cistinė fibrozė (šaltinis, šaltinis).

Šalutinis poveikis ir jo simptomai

Per didelis vitamino E kiekis gali skystinti kraują ar net sukelti mirtiną kraujavimą. Taip pat gali trukdyti kraujo krešėjimui, o tai yra natūrali kūno apsauga nuo per didelio kraujavimo po traumų (šaltinis, šaltinis).

Dar per didelis vitamino E kiekis siejamas su padidėjusia hemoraginio insulto arba kraujavimo smegenyse sukelto insulto rizika (šaltinis).

Negana to, vieno tyrimo metu atskleista, jog per didelis vitamino E kiekis yra susijęs su didesne mirties rizika dėl bet kurios priežasties. Tačiau tokiai galimybei patvirtinti reikia daugiau tyrimų (šaltinis).

Atsižvelgiant į galimą riziką nerekomenduojama vartoti didelių vitamino E papildų dozių.

Galima vaistų sąveika

E vitaminas
Prieš vartojant E vitaminą kartu su vaistais, rekomenduotina pasikonsultuoti su daktaru.

Atrodo, kad vitamino E sąveika su kitais vaistais yra nepavojinga, jei šis vitaminas vartojamas pagal rekomendacijas. Tačiau daug vitamino E turintys papildai (suteikiantys daugiau kaip 300 mg per dieną) gali sąveikauti su kraują skystinančiais vaistais: aspirinu ir varfarinu (šaltinis).

Dar jie gali trikdyti įsisavinimą kai kurių vaistų, naudojamų krūties vėžiui gydyti, taip pat vartojamų žmonių, kuriems buvo persodinti organai (šaltinis).

Jei nerimaujate dėl galimos vitamino E papildų ir vaistų sąveikos, turėtumėte pasikonsultuoti su savo gydytoju ar vaistininku.

Gydymas ir prevencija

Gydant nedidelį vitamino E toksiškumą reikia nutraukti vitamino E papildo vartojimą, tačiau turint rimtesnių komplikacijų gali prireikti medicininės intervencijos.

Geriausias būdas užkirsti kelią vitamino E toksiškumui yra užtikrinti, kad vitamino E – tiek maisto papildų, tiek gaunamo su maistu – paros norma neviršytų 1 000 mg per dieną. Perdozavimas greičiausiai neįvyks vartojant vien maistą, kuriame gausu šio vitamino, ir gaunant jo tik iš maisto produktų (šaltinis).

Kai vitamino E papildų vartojama daugiau kaip 300 mg per parą, jie gali trukdyti kai kurių vaistų įsisavinimui. O viename tyrime nustatyta padidėjusi insulto rizika žmonėms, kurie vitamino E per parą suvartojo po 180 mg (šaltinis, šaltinis).

Jei nerimaujate dėl vitamino E sąveikos su vartojamais vaistais, dėl suvartojamo vitamino E kiekio ar kt., pasitarkite su gydytoju, vaistininku ar kitu sveikatos priežiūros specialistu.

Svarbu! Šiuos papildus būtinai laikykite vaikams nepasiekiamoje vietoje. Vitaminas E tirpsta riebaluose, todėl padidėja toksiškumo ir komplikacijų rizika vaikams.

Paaiškėjo, kad nepaisant to, jog vitaminas E yra išties labai svarbus, visgi neteisingai vartojant jo galima ir perdozuoti, ypač vartojant papildus.

Vitamino E toksiškumas gali sukelti net labai sunkių komplikacijų, pavyzdžiui, jie gali skystinti kraują, padidinti insulto ar mirties riziką.

Norėdami užkirsti kelią vitamino E toksiškumui įsitikinkite, kad nevartojate jo daugiau kaip 1 000 mg per dieną, įskaitant ir maistą, ir maisto papildus.

Komentuoti

Komentuoti