fbpx
Sveikata A-Ž

Ciberžolė: kokia nauda?

Ciberžolė

Ciberžolė yra imbierinių šeimos ciberžolių genties augalas. Gimtinė – Pietų Azija, čia auga natūraliai, bet sėkmingai auginama ir kituose šiltuose, drėgnuose kraštuose visame pasaulyje. Augalas yra daugiametis, pasiekiantis iki 90 centimetrų aukščio. Šakniastiebių skersmuo siekia iki 4 centimetrų, jie yra geltonai rudos spalvos. Ciberžolė, kaip ir imbieras, naudojama maisto pramonėje ir papildams gaminti. Ciberžolės milteliai gaunami šakniastiebį verdant, džiovinant ir susmulkinant. Šie milteliai vadinami kurkuma.

Kartais ciberžolė painiojama su kariu (kurkuma yra pagrindinė kario prieskonių sudedamoji dalis, kuriai karis turėtų padėkoti už spalvą) arba klaidingai manoma, jog ji yra labai aštri. Ciberžolė ypač vertinama dėl suteikiamos geltonos spalvos ir išskirtinio skonio, bet ji tikrai ne aštri. Ciberžolė naudojama garstyčioms, marinatams, kartais kaip brangiausio pasaulyje prieskonio šafrano alternatyva.

Bet nepaisant ciberžolės vaidmens kulinarijoje, ji akcentuojama ir kaip naudinga sveikatai. Tyrimai bei istorijos aspektai rodo, kad ciberžolė daugeliu atvejų gali būti naudinga mūsų organizmui[1].

Ciberžolės istorijos vingiai…

Vaistams ir kulinarijoje, kaip prieskonis, ciberžolė buvo naudojama dar prieš 4 000 metų, o Vedose jai priskiriama net religinė reikšmė[2]. Čia augalas minimas kaip galintis padėti gydyti virškinimo sutrikimus, kylančius dėl apsinuodijimo maistu. Kitose kultūrose ciberžolė vertinama kaip pagalba virškinimo sistemai ir gerai kepenų funkcijai palaikyti, ciberžolė net būdavo įtraukta į kremų, losjonų, odai skirtų tonikų sudėtį[3].

Per pastaruosius 25 metus šiuolaikinėje medicinoje vis labiau pripažįstamas reikšmingas ciberžolės vaidmuo, ypač dėl jos sudėtyje esančio kurkumino. Pastarasis veikia kaip itin stiprus antioksidantas ir gali padėti palaikyti normalią širdies, kraujagyslių sistemos bei sąnarių būklę[4].

Taigi, trumpai – ciberžolės nauda sveikatai:

  • raminančiai veikia skrandį;
  • kurkuminas palaiko normalią sąnarių būklę;
  • kurkuminas padeda palaikyti normalią kraujo apytaką;
  • teigiamai veikia virškinamąjį traktą ir kepenų veiklą;
  • pasižymi antioksidacinėmis savybėmis, teigiamai veikia odą ir efektyviai padeda apsisaugoti nuo laisvųjų radikalų.

Kokiais būdais ciberžolę galima vartoti?

  • kaip maisto papildus;
  • kaip ekstraktus;
  • arbatas;
  • odos kremus ir kitas odos priežiūros priemones, kurių sudėtyje yra ciberžolės.

O toliau – išsamiai apie ciberžolės naudą.

Atminčiai, nuotaikai ir dėmesiui

Kalifornijos universitete buvo atlikti įdomūs tyrimai, kurie parodė, jog kurkumino papildai gali turėti teigiamos įtakos kognityvinei sveikatai: gerinti atmintį, padėti sutelkti dėmesį, gerinti nuotaiką[5]. Tyrimas buvo vykdomas 18 mėnesių, kontrolei naudotas ir placebas, dalyvavo suprastėjusia atmintimi besiskundę pacientai.

Tyrimo metu pacientai kasdien vartojo po 90 mg kurkumino du kartus per parą. Rezultatai atskleidė, jog šių pacientų atmintis pagerėjo 28 procentais, taip pat pagerėjo ir nuotaika bei ilgalaikis dėmesio sutelktumas.

Ciberžolė ir virškinimo sistema

Jei vargina virškinimo sistemos sutrikimai, tai ciberžolė gali būti puiki priemonė normaliai virškinimo sistemai palaikyti.

Pagalba esant žarnyno problemoms. Ji gali padėti mažinti diskomfortą virškinamajame trakte, jei valgysite aštriai arba riebiai. Taip pat ciberžolė gali padėti kovoti su dujų kaupimusi žarnyne, pilvo pūtimu ir spazmais, atsirandančiais dėl sutrikusios virškinimo sistemos veiklos. Ciberžolėje esantis kalis ir magnis gali padėti žarnynui po viduriavimo.

Pagalba esant virškinimo problemoms. Ciberžolėje esantys vitaminai, mineralai ir antioksidantai turi raminamąjį poveikį virškinimo sistemai ir padeda sutrikus virškinimui. Dėl naudos virškinimui kartais ciberžolė naudojama ir svoriui reguliuoti, tiksliau – siekiant sumažinti svorį.

Ciberžolės vartojimo būdai

Kadangi ciberžolė dažniausiai tampa kokio nors patiekalo sudedamąja dalimi, tai gal daugeliui įdomu, koks gi tas vienos ciberžolės skonis? Negalėtume pasakyti, kad jis puikus – ji savyje jungia šiek tiek aštrumo su trupučiu kartumo, todėl geriausia ją vartoti su kokiais nors kitais skoniais. Bet juk neįmanoma misti prieskoniais, šiuo atveju – ciberžolės milteliais, kad gautume reikiamą jos kiekį. Kokia išeitis?

Laimei, yra kitų puikių būdų, kaip pasinaudoti ciberžolės teikiama nauda, nededant jos absoliučiai į visus valgomus patiekalus. Ciberžolė prieinama papilduose, ekstraktuose, arbatoje ir naudojant išoriškai – kaip kremų, losjonų sudėtinė dalis.

Ciberžolės papildai

Ciberžolių papildų yra įvairių, tad kiekvienas norintis jų vartoti gali pasirinkti pagal savo poreikius. Bet reikia paminėti, kad kurkuminas efektyviau įsisavinamas vartojant jį drauge su juodaisiais pipirais, todėl verta pasirinkti ciberžolės ir juodųjų pipirų papildus.

Ciberžolės ekstraktas

Fermentuoti ciberžolių ekstraktai labai naudingi sveikatai, ypač virškinimo sistemai. Ekstraktą sumaišykite su vandeniu, sultimis arba pilkite kaip kokteilio priedą ir sėkmingai padidinkite antioksidantų kiekį organizme.

Ciberžolės arbata

Ciberžolių arbatą, kurioje jos yra vienintelis ingredientas arba papildo kitus skonius, įtraukite į kasdienį savo racioną. Tiesa, kelis ciberžolių arbatos maišelius galite įmesti į vandenį verdant ryžius!

Ciberžolė odai

Dėl didelio antioksidantų kiekio ciberžolė labai naudinga ir odai, todėl ji yra daugelio veido kremų sudėtyje. Ciberžolė gerina odos būklę, ramina odą.

Taigi, pasirinkite Jums priimtiniausią būdą, kaip ciberžolę įtraukti į savo gyvenimą: gauti su maistu, vartoti papildomai ir kt., ir gaukite visokeriopą jos naudą Jūsų sveikatai bei grožiui.

Informacijos šaltiniai

[1] Turmeric Uses & Effectiveness: WebMD. https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-662-turmeric.aspx?activeingredientid=662 (Accessed 11/16/2017)

[2] Turmeric, the Golden Spice: National Center for Biotechnology Information. U.S. National Library of Medicine. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92752/ (Accessed 11/16/2017)

[3] Turmeric, the Golden Spice: National Center for Biotechnology Information. U.S. National Library of Medicine. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92752/ (Accessed 11/16/2017)

[4] 11 Superfoods That Work Better Together: Time Health. http://time.com/3739336/superfoods-better-together/ (Accessed 11/16/2017)

[5] Memory and Brain Amyloid and Tau Effects of a Bioavailable Form of Curcumin in Non-Demented Adults: A Double-Blind, Placebo-Controlled 18-Month Trial. The American Journal of Geriatric Psychiatry. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1064748117305110 (Accessed 2/14/2018)

Komentuoti

Komentuoti

Slaptas naujienlaiškis

UŽSIPRENUMERUOK

NEMOKAMAI!

Ačiū!