fbpx
Sveikata A-Ž

Biotinas: kokia nauda?

Biotinas

Biotinas dažnai pavadinamas „grožio vitaminu“, nes jo nauda plaukams, odai ir nagams yra nenuginčijama. Jis nepamainomas, tiems, kuriuos vargina plaukų slinkimas, trapūs, besisluoksniuojantys nagai ir sausėjanti oda. Ir tai tikrai ne viskas, šio vitamino reikšmė kur kas didesnė…

Kas yra biotinas?

Biotiną dar galite išgirsti vadinant vitaminu B7, vitaminu H, kofermentu R ir kt. Dar 1927 metais jis buvo priskintas B grupės vitaminams dėl svarbaus vaidmens baltymų, angliavandenių ir riebalų apykaitos reakcijoms.

Biotinas – vandenyje tirpus vitaminas, o tai reiškia, kad organizme jo atsargos nekaupiamos, tad jo poreikis yra kasdien. Nors jis sintetinamas organizme, bet biotino verta gauti su maistu arba vartojant maisto papildus.

Biotino nauda

Ląstelėms

Biotinas padeda riebalams ir angliavandeniams metabolizuotis, o baltymus suskaido į aminorūgštis. Tai užtikrina, jog organizmas visas su maistu gautas maistines medžiagas išnaudoja tam, kad gamintų energiją ląstelių augimui. Todėl jei Jūsų organizmas stokos biotino, tikėtina, kad jausite nuovargį, energijos stoką.

Odai

Biotinas padeda suskaidyti riebalų rūgštis, kurios paskirstomos įvairiems organams, taip pat ir odai. Šios riebalų rūgštys atlieka apsauginį vaidmenį ir odą saugo nuo žalingo poveikio, išsausėjimo, padeda palaikyti optimalų odos drėgmės balansą ir išvengti niežėjimo, kurį sukelia sausėjanti oda. Biotinas reikalingas ir sausėjančiai galvos odai, pleiskanoms gydyti.

Plaukams

Biotinas dar vadinamas vitaminu H (kartais siejamas su vokišku žodžiu „Haar“, reiškiančiu „plaukai“). Šis vitaminas padeda maitinti plaukų folikulus, palaiko plaukų struktūrą ir padeda išvengti plaukų lūžinėjimo bei slinkimo. Vyrams biotinas buvo naudojamas norint, kad barzda būtų tankesnė.

Nagams

Biotinas svarbus keratino, kuris yra pagrindinis nago baltymas, gamybai, todėl biotinas prisideda prie nagų stiprinimo ir padeda turint trapius, lūžinėjančius nagus. Viename tyrime buvo įrodyta, kad vartojant biotino nagų būklė pagerėjo nuo 67 iki 91 proc. Kitas šešis mėnesius vykdytas tyrimas atskleidė, jog 25 mg paros dozė nagų storį padidino net 25 proc. Visi į tyrimą įtraukti asmenys teigė, jog nagų būklė pagerėjo, o pusė tyrimo dalyvių nurodė, jog nagai mažiau sluoksniuojasi.

Sergantiems išsėtinei sklerozei

Didelės biotino dozės gali būti naudingos progresuojant išsėtinei sklerozei, kadangi šis vitaminas prisideda prie ląstelių gamybos ir teigiamai veikia nervų sistemos veiklą. Viename metus trukusiame tyrime dalyvavo 154 antrine arba pirmine progresuojančia išsėtine skleroze sergantys pacientai. Tyrimas atskleidė, kad kasdien vartojant po 300 mg biotino kliniškai simptomai pagerėjo net 91 proc. tyrimo dalyvių. Biotino ir išsėtinės sklerozės sąsajų tyrimų nėra daug, moksliniai tyrimai šia tema tęsiami.

Sergantiems cukralige

Biotinas svarbus pastoviams cukraus kiekiui kraujyje išlaikyti. Šis vitaminas reikšmingai prisideda prie cukraus kiekio kraujyje stabilizavimo sergant I ir II tipo diabetu.

Biotino šaltiniai

Organizme biotiną gamina tam tikros bakterijos, gyvenančios mažojoje ir didžiojoje žarnose. Bet jei norite papildomai gauti biotino su maistu, valgykite kiaušinių trynius, kepenis, sojas, sūrį, brokolius, grybus, bananus, žemės riešutus, avižinius dribsnius. Nuo biotino stokos efektyviai apsaugos ir kokybiški biotino maisto papildai. Galite vartoti kaip vieno vitamino papildus arba B grupės vitaminų kompleksą, kuriame bus vitaminas B7.

Kiek biotino reikia suvartoti?

Idealus suvartojamo biotino kiekis priklauso nuo kelių kriterijų, pavyzdžiui, Jūsų sveikatos būklės, amžiaus, gyvenimo būdo. Nors rekomenduojama paros dozė nėra nustatyta ir skirtinguose šaltiniuose galite rasti skirtingas pozicijas šiuo klausimu, bet paprastai suaugusiems patariama suvartoti 10–20 mg, o kai kurie klinikiniai tyrimai atskleidžia, jog turint itin trapius nagus per parą galima suvartoti apie 25 mg biotino.

Biotino papildai vaikui turi būti tik skirti gydytojo, patiems savo nuožiūra vaikui biotino papildų duoti nerekomenduojama.

Biotinas gaminamas organizme, todėl jo avitaminozė – gana retas reiškinys. Kad organizmui trūksta biotino galima įtarti iš tokių simptomų:

  • slenkantys plaukai, prarandama plaukų spalva;
  • aplink akis, nosį, burną ar lytinių organų srityje atsiradęs raudonas bėrimas;
  • depresija;
  • haliucinacijos;
  • diskomfortas, dilgčiojimas rankose ir kojose;
  • neįprastas riebalų pasiskirstymas.

Kai kuriems asmenims biotino trūkumas gali būti gerokai didesnis, pavyzdžiui:

  •  Išsėtine skleroze sergantiems asmenims rekomenduojama per parą sunaudoti net apie 600 mg biotino. Tai būtina daryti gydytojui leidus ir jam prižiūrint. Tai neturėtų pakeisti įprasto gydymo.
  • Maža biotino koncentracija kraujyje gali pasireikšti tiems, kurie vartoja antikonvulsinius vaistus. Biotinas negali pakeisti įprasto reikiamo gydymo ir turi būti vartojamas tik prižiūrint gydytojui.
  • Tiems, kuriems atliekama inkstų dializė, taip pat gali pasireikšti didesnis biotino poreikis.
  • Ilgalaikis antibiotikų vartojimas gali užkirsti kelią atsirasti gerosioms bakterijoms, kurios reikalingos sintetinti biotiną žarnyne.
  • Cigarečių dūmai didina biotino trūkumą, todėl rūkantieji galėtų jo vartoti papildomai.
  • Biotino papildomai reikia vartojantiems alkoholio daugiau nei rekomenduojamos ribos, nes alkoholis mažina biotino kiekį.
  • Profesionalūs sportininkai ir šiaip intensyviai sportuojantieji gali pastebėti biotino stokos požymių, todėl jie greičiau pajus nuovargį, energijos stoką.

Jei priklausote bent vienai nurodytai rizikos grupei ir manote, kad Jūsų organizmas galimai stokoja biotino, kreipkitės į savo gydytoją.

Šalutinis biotino poveikis

Biotinas netoksiškas, jis gerai toleruojamas vartojant iki 200 mg per parą.

Teigiama, jog didelis vitamino B5 kiekis biotino absorbciją gali veikti neigiamai ir didinti biotino trūkumą.

Moksliniai tyrimai atskleidė, kad didelis žalių kiaušinių baltymų vartojimas taip pat neigiamai veiks biotino kiekį organizme, nes žaliuose kiaušinių baltymuose yra medžiagos, kuri žarnyne susijungusi su biotinu neleidžia pastarajam absorbuotis. Bet tai galioja tik vartojant tikrai daug ir dažnai žalių kiaušinių baltymų.

Komentuoti

Komentuoti

Slaptas naujienlaiškis

UŽSIPRENUMERUOK

NEMOKAMAI!

Ačiū!