Sveikata A-Ž

Kaip tapti energingesniu: 9 natūralūs būdai

Energija

Daugeliui mūsų puikiai žinomas didelis darbo krūvis, poilsio stoka ir to pasekmės – nuovargis, jėgų ir energijos trūkumas. Visa tai ne tik trukdo našiai dirbti, bet ir turi neigiamos įtakos gyvenimo kokybei. Bet susigrąžinti energiją yra daug lengviau, nei galite pagalvoti. Pateikiame 9 nesudėtingus būdus, kaip greitai ir efektyviai tapti energingesniu.

Daugiau miego!

Miegas labai svarbus organizmui, todėl pavargdami ir mažai laiko skirdami miegui alinate visą imuninę sistemą. Matyt ir patys ne kartą esate kelias miego valandas iškeitę į papildomas darbo valandas? O gal tai darote labai dažnai? Tuomet nieko nuostabaus, kad juntate energijos stoką. Nustatyta, jog miego trūkumas gali sąlygoti mieguistumą, nuovargį, net pykinimą, tad jei nuolat ar labai dažnai juntate tokius simptomus, pasvarstykite, ar miegate pakankami[1] [2]. Suaugusiems žmonėms rekomenduojama naktį miegoti ne mažiau 7 valandų. Bet tai nėra taisyklė, nes priklauso nuo žmogaus – vieniems miego reikia daugiau, kitiems – mažiau. Apie miego stoką informuoja kūnas ir savijauta.

Dėl įtemptos dienos kartais vakare užmigti sunku, todėl naudinga atsipalaiduoti, pavyzdžiui, paskaitykite prieš miegą lovoje. Pačiai miego kokybei neigiamos įtakos turi išmaniųjų technologijų naudojimas prieš miegą, tiksliau – žiūrėjimas į ekraną. Tai susiję su prasta miego kokybe ir padidėjusiu mieguistumu dienos metu[3].

Net jei nuspręsite daugiau laiko skirti miegui, dėl dieną patiriamo streso ir nuovargio galite dažnai atsibusti naktį. Tokiu atveju rekomenduojama išbandyti, pavyzdžiui, meditaciją[4].

Mažinkite stresą

Daug dirbantys žmonės junta įtampą, nerimą, nuovargį ir tai nebestebina. Stresas mažina dėmesio sutelktumą, vargina, o tai neigiamai veikia ne tik fizinę, bet ir psichinę sveikatą. Kai kurių streso šaltinių pašalinti neįmanoma, bet stresą, susijusį su gyvenimo būdu, tikrai galima kontroliuoti. Atsipalaiduokite, skirkite laiko tam, ką mėgstate daryti. Bent šiek tiek sumažinę įtampą pajusite, kad įgaunate daugiau jėgų. Mažinti įtampą ir atsipalaiduoti padeda skaitymas, vaikščiojimas gryname ore[5], galite pasitelkti ir meditaciją

Daugiau judėkite

Reguliari mankšta yra itin reikšmingas aspektas, jei norite sumažinti riziką susirgti lėtinėmis, širdies ir kraujagyslių ligomis, nutukimu ir pan. O ar pastebite, kad jei per ilgai užsisėdite vienoje vietoje, regis, taip sunku ryžtis kažkur eiti, kažką daryti, o ką jau kalbėti apie intensyvią veiklą? Todėl judėti reikia kuo daugiau ir tam nebūtinas intensyvus sportas. Pavyzdžiui, vieno tyrimo rezultatai atskleidė, jog net dešimties minučių ėjimas pėsčiomis gryname ore gali padėti susigrąžinti energiją[7]. Išnaudokite pietų pertraukas – nesėdėkite jų metu, o pavaikščiokite, liftą išleiskite į laiptus, mažų atstumų nevažiuokite automobiliu ar viešuoju transportu, o nueikite.

Venkite rūkymo

Rūkymas yra vienas blogiausių dalykų, kenkiantis Jūsų sveikatai. Cigarečių dūmai labai padidina įvairių susirgimų riziką, dūmuose esantys toksinai ir dervos mažina plaučių efektyvumą, ilgainiui tai mažins įkvepiamo deguonies kiekį, o tai suponuos nuovargį[8] [9].

Jei esate rūkalius, tai geriausia, ką galite padaryti dėl savo sveikatos, tai mesti rūkyti.

Nevartokite alkoholio arba ribokite suvartojamo alkoholio kiekį

Alkoholis – dar vienas blogas įprotis, galintis turėti įtakos nuovargiui. Kodėl? Nes alkoholis veikia raminančiai ir skatina mieguistumą[10]. Dėl šios priežasties kartais manoma, kad alkoholis padės greičiau užmigti ir miegoti „kiečiau“. Bet reguliariai vartojant alkoholio prieš miegą netruks suprastėti miego kokybė, todėl jausitės neišsimiegoję ir pavargę[11] [12]. Maža to, alkoholis gali veikti ir kaip diuretikas, todėl naktį dažniau kelsitės į tualetą, dėl ko irgi išsimiegosite prasčiau.

Tad jei visgi norite pavartoti alkoholio, ribokite jo kiekį ir negerkite prieš miegą.

Vartokite kuo daugiau maistingo maisto

Jei nuolat jaučiate nuovargį ir energijos stoką, verta pasižvalgyti ir po savo mitybos įpročius. Tinkama mityba ne tik mažina riziką susirgti daugeliu ligų, bet ir gerina savijautą bei didina energijos lygį. Jei valgote kada papuola ar netinkamą maistą, tai negaunate reikalingų maistinių medžiagų, o tai turi įtakos nuovargiui. Vieno tyrimo metu buvo įrodyta, jog studentai, praleisdavę pusryčius arba maitinęsi netaisyklingai, gerokai labiau buvo linkę į nuovargį[13].  Energijos stoką gali lemti ir dietos, kurių laikomasi, mat tokiu atveju trūksta kalorijų, būtinų maistinių medžiagų, pavyzdžiui, geležies, kuri energijai labai svarbi[14].

Taigi, tiek tinkamas maistas, tiek reguliarus maitinimasis yra labai svarbūs Jūsų organizmui ir energijai.

Venkite didelio kiekio cukraus

Kartais apgaulingai vertinamas cukrus – jo vartojama, kai juntamas nuovargis, nes cukrus, ne paslaptis, suteikia energijos. Bet jo teikiama energija yra trumpalaikė, nes maisto produktuose esantis didelis cukraus kiekis padidina cukraus kiekį ir kraujyje, tad išskiriamo insulino kiekis gerokai padidėja, kad būtų sumažintas ir cukraus kiekis kraujyje, t. y. insulinas valo kraujotaką nuo per didelio cukraus kiekio. Yra nuomonių, jog toks staigus cukraus padidėjimas kraujyje, o paskui staigus sumažėjimas neigiamai veikia energiją[15] [16].

Per didelis cukraus kiekis neigiamai veikia ne tik Jūsų energiją, taip pat jis didina nutukimo, diabeto bei širdies ligų riziką.

Venkite maisto, kuriame daug cukraus ir netruksite pastebėti, kad jėgų turite daugiau, esate darbingesni, o nuovargis gerokai sumažėjęs.

Gerkite pakankamai vandens

Žmogaus kūne yra didelis kiekis vandens. Jo prarandama prakaituojant, taip pat per šlapimą. Tad norint išlaikyti reikiamą vandens kiekį organizme būtina gerti pakankamai vandens. Dehidratacija neigiamai veikia smegenų veiklą, nuotaiką ir energijos lygį[17].

Atsigerkite visada, kai jaučiate troškulį, daugiau skysčių vartokite, kai intensyviai sportuojate, taip pat esant dideliems karščiams ir pan.

Bendraukite!

Socialinis gyvenimas ir bendravimas gerai sveikatai ir nuotaikai yra svarbūs. Įrodyta, jog socialinė izoliacija gali suponuoti prastą nuotaiką ir nuovargį, ypač senstant[18]. Jei vargina dažnai pasikartojanti slogi nuotaika ir nuovargis, galbūt į naudą būtų daugiau pabendrauti su aplinkiniais ar imtis kokios seniai norimos veiklos.

Energijos lygis ir gyvenimo būdas didžiąja dalimi priklauso nuo mūsų pačių!

Informacijos šaltinis:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15581645.

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17505227.

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27802500.

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27663102.

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632802/.

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23175619.

[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3820066.

[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24648624.

[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK53021/.

[10] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21560041.

[11] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11584549.

[12] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25499829.

[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18562170.

[14] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11395847.

[15] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2768570/.

[16] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16856218.

[17] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21736786.

[18] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4694557/.

Komentuoti

Komentuoti